Köszöntelek az oldalamon! Nagyon szeretek sütni, főzni, alkotni, megálmodni egy ételt, ellazít, kikapcsol, elvarázsol. Szeretek új recepteket kipróbálni, sokszor csak egy elképzelés van a fejemben, főzés közben alakul, formálódik, alakul a végeredmény. Rendszerint jól, mert elég hamar elfogy :) Három kamasz anyukája vagyok, fontosnak tartom, hogy minél természetesebb és egészségesebb alapanyagokat használjak. Jó böngészést és főzőcskézést kívánok! Köszönöm, hogy benéztél hozzám! Verus

2011. október 7., péntek

Zakuszka



·        4 kg paprika
·        1 kg pritamin
·        1,5 kg vöröshagyma
·        4 kg padlizsán
·        ½ l sűrített paradicsom
·        6 nagy gerezd fokhagyma
·        néhány friss bazsalikomlevél
·        só, bors
·        1 liter olaj
 

Túlzás nélkül állítom, hogy gyerekkorom kedvenc étele. Tavaly kimaradt a befőzésből, nem volt rá energiám, de idén szerencsére elég sok kis zakuszkás üveget tudhatok a kamrám polcán :-) Elég időigényes és körülményes az elkészítése, de mindenképp megéri nekiállni.


A hagymát megtisztítjuk, apró kockára vágjuk és kb. 3-4 dl olajon lassú tűzön gyakran kevergetve üvegesre , aranybarnára pároljuk. A hagyma mennyiségét tekintve elég hosszadalmas művelet, de megéri. Arra vigyázzunk, hogy ne égjen meg, mert akkor keserű lesz. A legvégén beletesszük a zúzott fokhagymát és 1-2 percig folyamatosan kevergetve takarékon pirítjuk, majd az egészet félretesszük.

Most jön a nehezebbik része a történetnek. Ha lehetőségünk van, a paprikát, padlizsánt legjobb kint a szabadban, nyílt tűzön egy rácson megsütni. Ha már kezd a héjuk szenesedni, tegyük egy nagy tálba, várjuk meg míg kihűl, majd a paprikákról vegyük le a héjukat. Bent a lakásban is kivitelezhető a művelet, ebben az esetben egy platnit helyezzünk a gázlángra és ott pirítsunk. Elég sok füsttel és erős illattal jár, de mindenképp megéri a végeredmény. Ha semmiképp nem akarjuk a lakást telefüstölni, marad a sütőben sütés.

Idén idő hiányában ezt a változatot készítettem el, és minden korábbi nemtetszésem ellenére meglepően finom lett. A paprikákat megmostam, kicsumáztam, eltávolítottam a magházát és egy nagy tepsibe rakva, a paprika fele fért bele, betoltam a 200 fokos sütőbe. Időnként megforgattam, és kb.1 óra alatt megsütöttem. Amikor már szépen barnulni kezdett a héja, és lehetett érezni a finom sült paprikaillatot kivettem, robotgéppel összepépesítettem, majd jött a következő adag. Majd egy lábosban 3 dl olajt hevítettem, aztán megforgattam benne az apróra vágott friss bazsalikomlevelet,  beletettem a paprikakrémet és forrástól számítva takarékon fél órán főztem, pároltam a paprikamasszát.  A héját nem vettem le. Szinte folyamatosan kevergetni kell, mert nagyokat rotyog és ha nem vigyázunk, minden tele lesz paprikakrémmel, rosszabb esetben mi is könnyen megsérülhetünk.

Ugyanezt elkövetjük a padlizsánnal is. Ha megsült a padlizsán, hagyjuk kihűlni, különben könnyen égési sérüléseket szenvedünk, majd egy fa kés segítségével hámozzuk meg és pépesítsük össze. Ha fém eszközt használunk, a padlizsán belseje megbarnul.  Majd a maradék olajon ezt is összeforraljuk, mint a paprikát, végül összekeverjük az összes hozzávalót, a dinsztelt hagymát, paprikakrémet, sűrített paradicsomot, valamint a padlizsánt. Ízesítjük sóval, borssal és forrástól számítva legalább egy órán keresztül a legkisebb lángon forraljuk. Fedővel lefedhetjük, de nagyon gyakran kevergessük meg, ne hagyjuk magára, könnyen leéghet. Ha az olaj megjelenik a tetején, készen van. Még forrón kanalazzuk alaposan elmosott, csírátlanított kis üvegekbe, celofánnal, fedővel zárjuk le és legalább 1 napra tegyük takarók közé, száraz dunsztba, majd mehet a kamra polcaira. Mivel tartósítószert nem tartalmaz elég romlandó finomság. Felbontás után hűtőszekrénybe tároljuk és igyekezzünk néhány nap alatt elfogyasztani. Friss kenyérrel, pirítóssal fejedelmi reggeli J))

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése